Blender er en åpen kildekode , freeware program som tillater brukeren å lage profesjonelle, høykvalitets grafikk og animasjoner gratis. The Motion Kit er et script kit, designet for å gjøre oppgaven med å flytte objekter i Blender påføringen enklere . Brukerne trenger en generell forståelse av de Blender programvare funksjoner og terminologier før du prøver å lage animasjon i Motion Kits. Se på den elektroniske brukerhåndboken på Blender nettstedet hvis du ikke er kjent med de generelle kontrollene og funksjonene til Blender . Dessuten må Blender Motion Kit være riktig installert i Blender katalogen før bruk. Instruksjoner
en
Lag en armatur . Åpne en IK Baker økt. Mens i en 3D-visning , trykk på mellomromstasten , og legge til en armatur . Holder " Ctrl" mens du klikker på venstre museknapp ( LMB ) vil tillate deg å lage bein for ankeret . Velg punkter langs benet og trykker CTRL + LMB å legge et bein på det bestemt punkt .
2
Åpne et script vindu . Du må kjøre ad Arm2Empty.py script . Dette gjøres ved å gå til menyen og velge " Script ", " Wizards " og " Arm2Empty " fra drop down menyen for valg . Dette skaper og " tom" for hvert ben av armatur din med samme navn av de tilsvarende bein.
3
Exit " Rediger" -modus for å skape begrensninger på de tømmer slik at de følger sin tilsvarende bein. Start med å trykke "tab " og høyreklikke i et utvalgt tomt avsnitt , trykk " F7 ". Mens i " Begrensninger " panel , klikk på " Legg begrensning , " etterfulgt ved å velge " Copy Beliggenhet. " Skriv inn navnet på ankeret i " OB "-feltet . A " BO "-feltet vil vises , skriver du inn navnet på bein /tomme for den valgte delen. Denne prosessen gjentas for hver tomme opprettet. For å unngå tap av data , lagre på dette punktet .
4
Enter " Pose "-modus ved å trykke Ctrl + Tab . Deretter legger en " IK Solver " på en valgt "end effector " bein, klikke LMB (utvalg blir blått ) . Trykk Ctrl + jeg å legge IK Solver begrensningen til den valgte bein, og i menyen som vises , velger du " til New Empty ". Du har nå en armatur som du kan animere gjennom IK Solver.
5
animerer målet tom. Entering " objekt" -modus (trykk Ctrl + Tab ) , klikk på høyre museknapp på målet tom. Deretter setter en sentral ramme animasjon (trykk "I" og velg " LocRot ") . Gå 10 -frames senere (ved å trykke pil opp ) . Trykker du på " G "-tasten , mens du klikker på RMB og dra musen til et nytt sted , ta tak i tomt til et nytt sted . Sett inn en annen animasjon og sjekke fremdriften (Holding Alt og "A" og trykk Esc ) .
6
Kjør en IKBaker.py script . Når du har konfigurert animasjon lengde i "Anim Panel , " gå til " Script "-menyen , velge " Export" og IK Capture ( velg " . BVH " file type) , fra drop -down menyen. Ved å velge " Export BVH " vil skape en . BVH fil som inneholder animasjon, klar til å bli åpnet innsiden av Blender .
7
Åpne en ny Blender økt. I denne nye sesjonen kjøre " bvh_import2.py . " Lagre arbeidet ditt og starte enda en ny sesjon ( Ctrl + "X" ) . I denne nye sesjonen gå til Fil-menyen og velg " File Import ", og velg animasjon du har lagret og klikk " OK " for å laste Motion Kit animasjon i Blender .