A proprietært operativsystem er en som et bestemt selskap conceptualizes , designer, utvikler og selger . Eksempler på proprietære operativsystemer er Windows og Mac OS X. Disse operativsystemene er designet og solgt av disse selskapene, og er ikke ment å bli tuklet med eller forskjøvet av brukere. Åpen kildekode operativsystem tillater brukeren å justere og endre det etter at det er lastet ned. Eksempler på åpen kildekode operativsystem er Linux for personlige datamaskiner og Android for mobile enheter . Forenklet User Experience
For ikke- teknologisk avanserte individer , proprietære operativsystemer som Windows og OS X gjør den totale brukeropplevelsen enklere og smidigere . Den bredere spekter av alternativer tilgjengelig i åpen kildekode reduserer out -of -the -box appell av produktet som det krever at brukerne å sette preferanser og konfigurere systemet til sin smak.
Bruker Multiplier Effect
multiplikatoreffekt er prosessen der flere og flere brukere trekkes til et bestemt produkt - i dette tilfellet et operativsystem - basert på det økende antall mennesker som allerede bruker det . Flere brukere betyr at utviklerne er mer tilbøyelig til design software basert rundt operativsystemet. Dette i sin tur spurs flere brukere å bytte til operativsystemet . Proprietære systemer kan ha en fordel i mot brukere på grunn av reklame evner av de store selskapene utforme dem .
Limited Customizability
proprietært system kan være frustrerende for personer som liker å kontrollere og justere ulike aspekter av sitt operativsystem . Selskaper som design proprietære operativsystemer kan gjøre det med vilje vanskelig, og noen ganger umulig, å endre eller vise kildekoden . Software selskaper generelt ønsker å beskytte integriteten av deres produkt og hindre enkeltpersoner fra å stjele proprietær kunnskap ved å vise sensitive kildekoden.
Interoperability
Operativsystemer er ofte laget for å fungere med et fast sett med hardware spesifikasjoner . Åpen kildekode operativsystem er utviklet for å fungere på omtrent hvilken som helst datamaskin . Dette har historisk ikke vært tilfelle for proprietære systemer . For eksempel er det bare siden innføringen av Intel-prosessorer i Mac hardware at datamaskinene har vært i stand til å kjøre Windows. Videre, mens Android har blitt designet for å arbeide på et bredt spekter av hardware specs , kan iOS kun kjøres på iPhone.