Programmering gratis Internett-spill er en flott måte å bygge en portefølje enten som en programmerer eller som grafiker hvis disse feltene interesserer deg. Her er en steg -for- steg guide for hva du må gjøre for å opprette en gratis Internett- spill, fra å designe den til programmering og testing og publisere spillet til en av flere online gratis spill nettsteder , eller til ditt eget nettsted . Du trenger:
Et program som kan levere grafikk , animasjon og programmering alle bundet sammen, for eksempel : en Adobe Flash
Microsoft Silverlight
Et nettsted som vert for spillet
Vis flere instruksjoner
Plan og program spillet
en
Bruk en tekst - redigering program eller penn og papir for å skrive pseudokode å utforme hvordan spillet vil fungere og samhandle med spilleren (e ) , for eksempel: Hvis ( spiller klikk boks) { Box sjekker andre bokser rundt det for en match.If ( Box finner en samme farge match) { Box eksploderer } Hvis ( Box finner ikke en kamp ) { Play negative lyd } }
2
Design ulike objekter ( grafikk , figurer , bakgrunn, etc. ) for spillet ditt . Hvis du bruker Adobe Flash du kan designe dem rett i Flash, eller bruke et eksternt program som Photoshop for å lage filene og importere dem til Flash.
Selv om estetikk er ikke så viktig for en spillets suksess som den faktiske spillbarhet og historien bak spillet ( hvis noen) , kan de likevel utgjøre forskjellen mellom en vellykket spill og en mislykket en. Også prøve å bruke filtre som glød effekter sparsomt .
3
Gi hver interaktivt objekt et unikt navn som skal brukes i programkoden . Bruk kamel -case når navngi , og starter med den første bokstaven små bokstaver , inkludert uten mellomrom , og hvert nytt ord begynner med en stor bokstav . Eksempler kan være " playerRed " eller " playerBlue " eller " teamSpaceship . "
P Det kan hjelpe deg til å liste opp alle navnene til objektene på et stykke papir , slik at du kan holde dem rett og lett å referanse.
4
Bruk objektorientert programmering for å la dine objekter for å samhandle , og tilordne logiske konsekvenser for at samhandling . For eksempel , hvis du ønsket et romskip til å eksplodere hvis det kjørte inn i en meteor og å koste spilleren et liv , ville pseudo - koden ser omtrent slik ut: .
P Hvis ( teamSpaceShip ) x == ( asteroide . ) x deretter { teamSpaceship ( eksplodere ) } funksjon ( eksplodere ) { erstatte teampSpaceship grafikk med Eksplosjon grafiske , end dagens aktiviteter ; PlayerLivesRemaining - = 1 }; Hvis ( playerLIvesRemaining ) == 0 deretter { GameOver ( ) } }
5
Debug spillet ved å teste den for å sikre at det fungerer .
Beskytt og publisere spill
6
Når spillet har blitt testet mange ganger av flere spillere og er bug -fri, kan det være lurt å søke om en formell opphavsrett.
7
Lagre spillet i riktig format for innsending til Internett. Hvis du opprettet den i Adobe Flash, for eksempel , vil du ønsker å eksportere filen som en . Swf
8
Send spillet til en av de mange gratis online spill sider , for eksempel kongregate.com eller publisere til ditt eget nettsted .