Maya er en av de fremste Computer Graphics Interface ( CGI) programmer på markedet . Det har blitt brukt i utallige Hollywood- storfilmer . Den brukes til å lage både helt animerte filmer , samt legge CGI spesialeffekter til å leve handling . En av funksjonene som appellerer til filmskapere om Maya er dens dynamikk og partikler systemer . Spesielt Maya Hair dynamikken er meget imponerende , noe som åpner for etablering av realistiske hår eller pels på animerte figurer eller modeller . Justere Interface
Når du starter opp Maya , vil du gå til " Dynamics "-delen, siden det er der du finner dynamikk funksjoner som hår. Velg kalt "Hair " og dra den med musa for å skille det fra menyen . Dette vil holde den åpen for enkel bruk mens du arbeider.
Komme i gang
Nå må du legge noe til scenen du kan legge håret til . For å illustrere, la oss si du velger en overflate sfære fra menyen og dra den til skjermen. Fra den separate "Hair "-menyen , velg "Opprett hår . " En dialogboks vil dukke opp. Klikk på " Output" og velg hårtype du vil opprette ( Paint Effects , NURBS kurver og Paint Effect /NURBS Curves er ditt valg . ) For nå la oss gå med " Paint Effects. " De andre kontrollene i denne dialogboksen alle forholde seg til hvor mange hår vil bli opprettet og hvordan de vil bli distribuert ( tilfeldig eller ikke) . Nå klikker "Create Hair. " Hårene blir automatisk tatt til objektet. Når du går til tidslinjen og klikk " Play ", Maya vil kjøre dynamisk simulering der den prøver å gjøre håret oppfører seg som det ville gjort i den virkelige verden . Hårene (som til nå har vært stikker rett ut fra sfæren som bust ) vil falle i simuleringer " tyngdekraften " til en naturlig posisjon på kula .
Shape Hair
nå vil du ønsker å forme ( eller stil ) håret. For å gjøre dette gå til sfæren og velg " Hair Follicles " på kula selv som styrer en klump av hår. Klikk på " Hair Systems Shape " node. Nå kan du justere de fine detaljene i håret ditt , gjør ting som å øke " hår per Clump . " Dette vil øke antall hår , slik at håret tykkere. Du kan også justere " Sub -segmenter . " Økende denne innstillingen vil føre til at håret til å bli mer smidig og glatt når du spille av animasjonen , mens redusere det vil føre til at håret til å ha rette kanter og ser unaturlig . Du vil også være lurt å justere " Tynning "-innstillingen , heve det slik at alle hårene i en klump på håret ikke ender på samme tidspunkt , noe som ville se rart . Når du er ferdig , lagre arbeidet ditt.