Datamaskin
  | Hjem | Hardware | Nettverk | Programmering | Software | Feilsøking | Systems | 
Programmering  
  • C /C + + Programming
  • Computer Programmeringsspråk
  • Delphi Programming
  • Java Programming
  • JavaScript Programmering
  • PHP /MySQL programmering
  • Perl Programming
  • Python Programming
  • Ruby Programming
  • Visual Basics Programming
  •  
    Datamaskin >> Programmering >> Computer Programmeringsspråk >> Content
    Hvordan lage en 2D Grid System i XNA
    Microsoft XNA Game Studio er et sett med programmeringsverktøy som er skreddersydd for å passe behovene til spill programmerere . XNA står for Xbox New Architecture , siden det kan brukes til å utvikle seg på Xbox 360 spillkonsoll. Men siden XNA bruker samme runtime as. Net , kan du også utvikle spill for enhver datamaskin som har . NET Framework installert. En rask måte å bli kjent med spillutvikling under XNA -systemet er å lage en enkel 2D rutenett som viser et bilde i hver grid celle . Du trenger
    Visual Studio 2010 og XNA Game Studio 4.0 installert ( se Resource )
    Vis flere instruksjoner
    en

    Åpen Visual Studio 2010 ved å klikke på programikonet . Når den lastes ned, velger du "Fil /Ny /Project" og klikk " Visual C # /XNA " i kolonnen til venstre . Velg "Windows Game ( 4,0 )" fra høyre kolonne og trykk på " OK "-knappen . En ny Windows spillprosjekt er opprettet, og kildekoden filen vises i hovedredaktør vinduet.
    2

    Høyreklikk på prosjektnavnet i " Solution Explorer "-panelet for å åpne en hurtigmeny. Velg "Legg til \\ Nytt element " for å åpne "Add New Item" -vinduet. Velg " Bitmap Image" og trykk på " OK "-knappen . En ny grafikk fil legges til prosjektet, og det blir automatisk lastet inn i hovedredaktør vinduet.
    3

    Klikk på blyant - ikon fra menylinjen og tegne et design på punktgrafikkbildet . Du kan endre fargen på blyanten ved å klikke på paletten som vises til høyre for punktgrafikkbildet .
    4

    Klikk på fanen merket " Game.cs " for å endre hovedredaktør vinduet fra punktgrafikkbildet til kildekoden filen .
    5

    Finn følgende linje med kode , som er nær toppen av kildekoden filen . Dette er den viktigste inneholder klassen for spillet ditt. Klammeparentesene som følger denne linjen vedlegge mange pre -genererte metoder innenfor en kode blokk . En kode blokk er en sekvens av utsagn omgitt av to klammeparenteser

    public class Spill1 : . Microsoft.Xna.Framework.Game
    6

    Skriv følgende variabeldeklarasjon inne i kodestykket for linjen funnet i forrige trinn : en

    Texture2D bakgrunn;
    7

    Finn pre -generert metoden " LoadContent " ved å rulle omtrent halvveis ned på siden i kildekoden filen . Metoden ser ut som dette : en

    beskyttet overstyre void LoadContent ( ) { spriteBatch = new SpriteBatch ( GraphicsDevice ) ;}
    8

    Skriv inn følgende linje med kode umiddelbart etter " spriteBatch " uttalelse i " LoadContent " metoden. Denne linjen med kode laster du ned bildet du tegnet i bitmap fil inn i variabelen

    bakgrunn = Content.Load ( " Bitmap1 ") "bakgrunn . ";
    9

    Finn " Draw "-metoden , som er mot bunnen av siden. Det ser ut som dette : en

    beskyttet override void Draw ( GameTime Gametime ) { GraphicsDevice.Clear ( Color.CornflowerBlue ) ; base.Draw ( Gametime ) ;}
    10

    Skriv følgende uttalelse rett etter " base.Draw (game Time) " statement. Denne linjen med kode begynner en sprite batch operasjon, som initierer prosessen med å tegne et todimensjonalt bilde

    spriteBatch.Begin (); .
    11

    Lag en nestet "for" løkke struktur . A "for " loop gjentas over uttalelsene i koden sin blokkere et bestemt antall ganger . Av hekkende en " for " loop inne i en annen "for" loop, kan du opprette en 2D struktur . Den nestede "for" løkke struktur lik et bord med rekker og kolonner. Den ytre "for" sløyfe håndterer radene , mens den indre "for" sløyfe håndterer kolonnene. Skriv følgende for å opprette et 10 x 10 2D struktur : en

    for ( int i = 0 ; i < 10; i + + ) { for ( int j = 0; j < 10; j + + ) {

    } }
    12

    Skriv en uttalelse som trekker bitmap bilde på hver iterasjon av den indre "for" loop. Trekningen uttalelse krever at du angi størrelsen på bitmap image , som er som standard 48 av 48 piksler i området. Det krever også at du forteller hvor du ønsker å plassere bildet . Ved å plassere indeksen av de " for" looper i her , og multiplisere med høyden og bredden på bitmap bilde , kan du opprette et 10 x 10 rutenett for punktgrafikkbildet . Den fullførte setningen ser slik ut : en

    spriteBatch.Draw ( bakgrunn, nye rektangel ( jeg * 48 , j * 48 , 48, 48), Color.White ) ;
    13

    Skriv en setning som slutter på " spriteBatch " operasjon . Plasser følgende utsagn umiddelbart etter koden blokker av både " for" looper : en

    spriteBatch.End ();
    14

    Kjør programmet ved å trykke på den grønne " Play "-knappen . Et vindu vises med et 10 x 10 rutenett av bildet du tegnet i bitmap redaktør .

    früher :

     Weiter:
      Relatert Artike
    ·Fordelene for dataflyten Diagrams 
    ·Hvordan redigere en UDF -fil 
    ·Slik deaktiverer Windows-godkjenning i IIS 
    ·Hvordan få SoapClient å sende en Aksepter Header 
    ·Assembly-programmer er for en IBM PC 
    ·Hvordan manuelt Sett OCX fil i Visual Basic 
    ·Hvordan å korrigere feil i programmer 
    ·Hvordan endre en font Color Med HTML kode 
    ·Hvordan bruke Direct3D 
    ·Hvordan data Mine 
      Anbefalte artikler
    ·Opplæring for SQL i VB 
    ·Hvordan skrive Java- programmer for en Slot Machine 
    ·Hvordan Ring SQL-lagrede prosedyrer i Visual Basic 
    ·Hvordan Echo variabler ved hjelp av PHP 
    ·Hvordan lage en No- Strings Attached Forholdet 
    ·Hvordan bruke Filtrene i Struts 
    ·Hvordan kan jeg sikkerhetskopiere Min MySQL- database i…
    ·Slik fjerner en tilordnet stasjon på VBS 
    ·Hvordan deaktivere Oppgavebehandling i VB.Net 
    ·Slik konverterer INT til String i Java 
    Copyright ©  Datamaskin  http://www.datamaskin.biz/