? En skjermkortet, ellers kjent som et skjermkort eller video kontrolleren, er en perifer komponent som gjør det mulig for en datamaskin å grensesnitt med en skjerm eller en projeksjon skjerm . I mange tilfeller ( rack-servere , for å nevne en), er det ikke skjermkortet installert, som disse enhetene vil bli aksessert eksternt. Historie
Siden starten av IBM Personal Computer konseptet med en modulær design har vært med PC-industrien . Selv om grensesnittet spor som displayadaptere utnytter har endret seg , først og fremst for å tillate mer data gjennomstrømming , begrepet åpner for oppgraderinger eller reparasjoner på video delsystem har holdt seg gjennom hele PC-ens evolution.The originale IBM standard tillatt for 8 -bits ISA-plasser over hele hovedkortets buss for en rekke valgfrie add -on kort som skal installeres , inkludert en skjerm adapter , hvis det er nødvendig . På grunn av begrenset båndbredde som kunne bli presset om en 8 -bits ISA-spor , ble standarden deretter endret for å tillate en 16 -bits ISA-spor . Den neste iterasjon ble kalt VESA -sporet , som var rimelig kortvarig og erstattet av PCI -spor . Som teknologien utviklet seg, ble PCI-sporet erstattet av AGP -spor , som ble den første sporet dedikert til video. Mer nylig AGP -sporet har blitt foreldet av PCI - e ( PCI Express )-spor , hvorav mange hovedkort tillate mer enn én som skal brukes til video .
Video standarder
den originale PC displayadaptere var monokrom , bare åpner for én farge på svart bakgrunn . På grunn av etterspørselen etter farge, ble CGA ( Color Graphics Adapter ) innført, etterfulgt av EGA (Enhanced Graphics Adapter ) og til slutt fører til VGA ( Video Graphics Array ) , som fortsatt er grunnlaget for alle de forbedret grafikk formater tilgjengelig today.The VGA -standarden har utviklet seg fra en 640 x 480 oppløsning, gjennom SVGA 800 x 600 oppløsning til XGA 1024 x 768, og har nå flyttet inn i widescreen moduser, slik som WXGA , WSXGA og WUXGA , noe som gir en 1920 1200 skjermoppløsning. Denne prosessen vil være pågående .
Innføring av 3D-grafikk .
Primært drevet av spillindustrien , på midten av 1990-tallet 3D Skjermkort ble innført . Dette har skapt et behov for mer data å bli skjøvet gjennom video- rørledning , som er pågående . Det bør bemerkes at 3D- effektene er nå rutinemessig brukes utenfor gaming community , med Linux Desktop , samt Microsofts Vista , som omfatter 3D-effekter i brukeropplevelsen.
Flere displayadaptere
på slutten av 1990-tallet , begynte bransjen å tilby muligheten til å støtte flere enn ett skjermkort i en datamaskin. Dette åpnet for at brukeren skal ha dedikerte skjermer , hver viser en tilpasset skrivebordet , for hva oppgaven de velger å tildele hver desktop . For eksempel kan en arkitekt bruke én skjerm for CAD- design samtidig ha en ekstra skjerm dedikert til e-post eller tekstbehandling .
Kombinert skjerm adaptere
p Det er nå mulig å installere flere enn en skjerm adapter i et system , slik som å være i stand til å bruke prosesseringskraft hver skjerm adapter gir for å tillate fortsatt mer data å bli matet til skjermen. Etterspørselen etter denne evnen igjen ble opprettet for å tilfredsstille gaming community hvor det er en umettelig tørst etter raskere video refresh rates.One av de to viktigste skjermkortet produsenter, ADI , har skapt Crossfire standard, hvor to skjermkort kan installeres i PCI -Express-spor , og de kombinerte grafikk -kontrollere arbeide sammen for en fantastisk effekt. Nvidia , ADI konkurrent , har brakt ut sin egen flere skjermkort standard , som de har kalt SLI .