? Massively multiplayer online rollespill ( MMORPGs eller bare MMO ) er underholdning programvare utviklet for å tillate hundrevis eller tusenvis av spillere å spille sammen over Internett . Teknologier som ligger bak alle videospill må suppleres med spesifikke programmer som gir mulighet for en slik massiv trafikk og samtidig spille. Disse programmene er vanligvis brukt av kunstnere , ingeniører og designere , samt prosjektledere. Kunst
Kunstnere må lage modeller av slike i spillet elementer som tegn , monstre , trær , sverd og så videre . De mest populære programmene for 3D-modellering er 3ds Max og Maya , både av Autodesk. Noen artister bruker en grunnleggende modellering program som Google Sketchup til å gjøre rask prototyping også. De kan da " maling" eller tekstur modellene ved hjelp av Photoshop , Gimp , eller et lignende tegneprogram .
Noen artister må også komponere film -lignende sekvenser som kalles cut- scener eller filmklipp. Disse er vanligvis laget i ettervirkninger , Final Cut Pro eller i video spillmotoren .
Engineering
programmerere har til oppgave å muttere og bolter av spillet. Dører som åpner og lukker , karakterer og prosjektiler som beveger seg, og selv det faktum at vår karakter ikke faller gjennom gulvet , er resultater av ingeniører skaper en spillmotor . Denne motoren er koden som gjør spillet løp, og tillate oss å koble til den over Internett .
Motorer kan være laget fra bunnen av ved å arbeide direkte i et programmeringsspråk miljø, for eksempel C + + , C # eller Java. Andre motorer har blitt gjort for et tidligere spill, og deretter lisensiert for bruk i et nytt spill . Slike motorer som kilde , Hero , Unreal og dreiemoment kan alle bli modifisert av ingeniører for bruk i nye MMOs .
Design
spilldesignere og nivå designere ta spillet elementer skapt av kunstnerne , og manipulere dem i miljøet skapt av programmerere . Spilldesignere ofte bruker Google Sketchup til grov ut sine ideer , og deretter arbeide direkte i motoren for å lage de enkelte spill områder og oppdrag . De kan også program i C #, Lua eller annet skriptspråk.
Lyddesignere bruke programvare som Dolby Pro Logic II , Firelight er Fmod eller Audiokinetic er Wwise sammen med tastaturer og andre instrumenter for å spille inn , spille og bland tilpassede lyder for hvert spill .
selvfølgelig mye tidlig design arbeid , og mye av spillet skriving, gjøres ganske enkelt ved å skrive design dokumenter i Microsoft Word . De fleste spillprodusenter vil stole tungt på standard prosjektledelse programvare som Microsoft Project, Confluence eller Zoho .