Starte en ressurs bibliotek på "Game Maker 8 " vil forbedre din generelle produktiviteten ved å organisere alle aspekter av prosjektet i en enkelt plassering . Siden den første utgivelsen av "Game Maker" i 1999 , har sin utvikling team sluppet ulike oppdateringer for å forbedre funksjonaliteten i programmet . Blant de ekstra funksjonene er en ressurs bibliotek som kan brukes på alle prosjekter uavhengig av størrelse. Ved riktig navigere gjennom "Game Maker 8" menyer , kan en bruker starte et bibliotek av ressurser . Instruksjoner
en
Åpen "Game Maker 8 ." La programmet fullt laste . Når programmet er ferdig lastet , vil " arbeidsområde " vises i midten av skjermen og "Library "-kategorien vil bli plassert til venstre .
2
Begynn å bygge din bibliotek med ressurser . Høyreklikk på " Sprites "-mappen som ligger i " Library" -fanen . En meny vises . Velg " Lag Sprite . " Den " Sprite Properties " vinduet . Endre innstillinger i vinduet som passer ditt prosjekt . For eksempel, hvis du vil at " Sprite " skal vises i begynnelsen av et nivå , sett " X" og " Y" -koordinater på " 0 ".
3
Legg nivå spesifikke elementer til ditt bibliotek av ressurser. Høyreklikk på " Objects "-mappen . En meny vises . Velg " opprette objekt . " Den " Objekter Properties " vinduet . Endre innstillingene og klikk "Ok. " Høyreklikk på " Rom "-mappen , og velg deretter "Opprett Room . " Den " Room" veiviseren vises. Følg instruksjonene på skjermen for å utforme rommet.
4
Legg tekniske elementer i bibliotek med ressurser . Høyreklikk på " Scripts "-mappen . Velg " Create Script . " Den " Script Creation "-vinduet vises. Velg mappen merket " Script Wizard . " Følg instruksjonene på skjermen for å skriptet oppførselen til spillet ditt . Klikk deretter på " Ok , Lagre endringer". Høyreklikk på " Fonts ". Velg " Lag Skrift . " Et vindu vil dukke opp . Endre innstillingene som passer best for ditt prosjekt .
5
Legg kreative elementer i bibliotek med ressurser . Høyreklikk på " Sounds "-mappen . Velg " Lag lyd . " To alternativer vises. Velg enten "Load " eller " Create ", og følg deretter instruksjonene på skjermen . Høyreklikk på " Bakgrunn "-mappen . Velg " Create" bakgrunn. Windows Explorer vil vises . Naviger til bildet du ønsker å inkludere som bakgrunn , og klikk " Åpne ". Du har nettopp opprettet en ressurs bibliotek . Du kan fortsette å legge til dette biblioteket som du avanserer gjennom prosjektet.