Mange av animasjon verktøy som profesjonell produksjon selskaper bruker for film programmer er tilgjengelig for allmennheten , men fordi programvare og utstyr som er nødvendig for 3D animasjon er kostbart, er det viktig å nøye veie fordeler og ulemper ved hver type programvare , spesifikt, hva slags 3D-animasjon skal utføres og hvor kompleks at animasjon er . 3ds Max
Storskala lyseffekter kan være svært komplisert å syntetisere digitalt.
Autodesks 3ds Max er bransjestandard 3D-animasjon programvare , primært laget for å brukes til å modellere store miljøer som bygninger , gater og komplekse utendørs innstillinger som krever simulering av sollys eller måneskinn . Verktøyene i 3ds Max er mer rettet mot å gjøre svært presise modeller . Det er kun tilgjengelig på Windows , men er rimeligere og mindre CPU intensive enn andre standard program i 3D-animasjon , Maya.
Maya
Selv om Maya er også laget av Autodesk , er det designet for ulike formål enn 3ds Max . Sammenlignet med 3ds Max, tilbyr Maya mer fleksible innspill alternativer som motion capture , manuell tegning innspill og 3D tegning . Maya er også bedre egnet for å modellere komplekse , organiske bevegelige miljøer som de som involverer flytende eller gasser . For å oppnå dette , krever Maya en raskere datamaskin enn 3ds Max , men gir brukeren mulighet til å kjøre det på Windows , Macintosh eller Linux.
Poser
Poser av Smith Micro, er utviklet spesielt for etablering og modellering av biped tegn ikke hele miljøer som de Autodesk -programmer . Den tillater brukere å lage ansikter fra skannede kopier av fotografier, endre tegn enkelt og intuitivt , samt å animere figurene ved å dra atferd inn i en tidslinje. Av de tre programmene , er Poser den minst kostbare , kan kjøres på Windows eller Mac-plattformer og er den minst CPU intensive .