Blender er en åpen kildekode- 3 -D modellering program som kan brukes til alt fra å designe enkle tredimensjonale figurer til å lage videospill eller lage langfilmer . På grunn av sine mange bruksområder , det er ganske stort utvalg av verktøy , redigering vinduer og funksjoner i programmet , og finne ut hvordan du gjør noe enkelt , for eksempel legge en tekstur til et objekt , kan være en forvirrende oppgave. Som mange andre funksjoner i Blender , lære å navigere i menyene er nøkkelen til å bruke UV teksturer . Instruksjoner
en
Åpen blender. Når du først gjør dette, vil programmet gi deg en standard kuben for å begynne å jobbe med . Det er best du lære hvordan du legger UV teksturer på denne kuben snarere enn på noe viktigere .
2
Velg kube eller en del av det. Blender starter du i "objekt modus " når du åpner programmet . Denne modusen er vanligvis brukt for å skape grunnleggende former og redigering animasjon rammer , og ved å høyreklikke på kuben i den kan du velge hele objektet . Hvis du klikker på "objekt mode"-knappen under redigeringsvinduet en liste over andre modi vises , en av dem er "edit mode ". Her kan du velge en overflate av kuben ved å klikke på "face select mode "-knappen, som indikeres med en trekant , og deretter høyreklikke på ansiktet du ønsker å tekstur .
3
Split redigeringsvinduet i to separate deler ved å bevege musepekeren over grensen mellom redigering vinduet og verktøylinjen , høyreklikke og velge " split -området. " Flytt musepekeren til stedet der du ønsker å dele redigering vinduet og venstre -klikk. Å ha to redigering vinduer vil tillate deg å vise objektet i en og fullføre teksturredigering i den andre.
4
Klikk på knappen i nedre venstre hjørne av den nye redigering vinduet og velg " UV /image editor. " Dette vil endre visningen til en graf at teksturen skal vises på , samt nye menyvalg .
5
Klikk på "image ", velg "åpne " og finn din tekstur for å legge det til prosjektet. Hvis du vil bruke tekstur, klikk på pilen ved siden av "image " valg og velge den fra listen over teksturer . Beveg musen over den opprinnelige redigering vinduet , trykk " u " og velg "bli pakket opp . " Dette vil kartlegge tekstur løpet av den valgte delen av kuben , men du kan ikke umiddelbart se det. Klikk på knappen ved siden av "objekt -modus /redigere mode "-knappen og velg " strukturert " for å vise kube med teksturen lagt .