Visual Basic ( VB ) er en av de viktigste språkene som brukes til å utvikle applikasjoner i Microsofts NET-kode bibliotek . . Selv om de fleste programmerere velger å skrive spill i C + + i stedet for VB, kan VB programmerere likevel dra nytte av Microsofts XNA Game Studio til å lage avanserte spill , eller lage dem i Visual Studio. Spill laget i VB i XNA miljøet kan kjøres på en Windows stasjonær datamaskin eller på en Windows Phone 7 -enhet. VB programmerere kan ønske å eksplisitt administrere minne når du skriver spill , en oppgave som er sjelden nødvendig i andre VB -programmer . Du trenger
Visual Studio
Vis flere instruksjoner
en
Åpen XNA Game Studio 4.0 eller Visual Studio og begynne et nytt VB Windows spillprosjekt .
2
Legg grafikk, kalles en sprite, for datamaskinen å tegne på skjermen . Plukk en klassisk helt karakter, slik som en fremmed eller en tegneserie person og laste det opp på . Jpg eller . Bmp format . Legge til filen i Visual Studio Content -fil ved å høyreklikke på den og velge " Add" og deretter "Eksisterende Item" fra menyene som vises . Gjenta denne prosessen for å legge til to eller tre fiender som du vil programmere til å drepe karakteren.
3
Legg en tidtaker til spillet , og lage en metode som kalles " Tick ( ) " og sette det å fyre hver 30 millisekunder . Hvis du bruker XNA , vil du kanskje foretrekke å bruke " GameTime "-klassen .
4
Lag en metode som kalles " GameProcess " som reagerer på tastetrykk og knytte det til " tick " hendelse , slik at det utfører hver 30 millisekunder . Oppdage alle tastetrykk og analysere hendelsen parameter for å oppdage den nøyaktige tastetrykk angitt av brukeren . Innenfor metoden, bruke en bryter uttalelse som vil flytte sprite opp hvis brukeren trykker på opp-tasten , ned hvis han presser den ned-tasten og så videre for de andre retningsbestemt tastene . Med hvert tastetrykk , ta opp og endre plasseringen av sprite.
5
Legg fiendtlige bevegelser til " tick " hendelse innenfor " GameProcess "-funksjonen . Flytt fiendebilder tilfeldig bruker en forekomst av "Random "-klassen . Hver gang en fiende beveger seg, ta opp sin stilling og se om sin posisjon gjenspeiler posisjonen helten karakter. Hvis fienden og helten karakter er i samme stilling , kjøre en " KillCharacter ( ) "-metoden som posisjonerer tegnene på deres utgangspunkt.
6
Gi helten tre liv . Hver gang " KillCharacter ( ) "-metoden utfører , trekke et liv. Avslutte spillet når heltall som representerer heltens liv når null.