Tjrough innebygde funksjoner og en omfattende modul bibliotek , kan du bygge enkle Python- programmer i løpet av minutter , ved hjelp av en direkte syntaks. For eksempel, hvis du ønsker å utvikle en rask høy - lav spillet , kan du bruke "random " -modul og en enkel looping konstruere å bygge den. Instruksjoner
en
Sett "random " -modul : en
>>> import tilfeldig
2
generere tilfeldige tall ved hjelp av " ; randint "-funksjonen . I dette eksempelet , faller tilfeldig tall mellom 1 og 20 : en
>>> num = random.randint ( 1 , 20 )
3
Sett opp en loop, som vil gå gjennom et visst antall gjetninger til brukeren gjetter antall . I dette tilfellet , får brukeren 10 gjetninger : en
>>> x = 10 >>> mens x> 0 : . . . skrive ut " Gjett et tall: ' . . . y = inngang ( ) //brukerundersøkelser av en rekke
4
Lag en " hvis " statement inne i løkken som sjekker verdien . Hvis det oppgitte nummeret samsvarer med tilfeldige tall , vil programmet skrive ut en seier melding , og sluttet. Hvis ikke, returnerer den en anelse som sier om brukerens gjetning var høyere eller lavere enn det faktiske antallet . Hvis 20 gjetninger er brukt, og antallet ikke oppstår , da løkken vil ende . Du kan velge å tillate brukeren å spille igjen , eller avslutte programmet : en
. . . hvis y == num : . . . skrive ut " Riktig! Flott gjette ' . . . quit ( ) . . . elif num > y: . . . print 'Høyere ' . . . elif num < y: . . . ' print ' Nedre '