Programvareutvikling kan være enormt kompleks , men det er visse teknikker som hjelper minimere hvor uhåndterlig kildekoden til et gitt program blir . Du kan organisere koden i moduler eller klasser , bruke intuitive navnekonvensjoner for funksjoner og variabler eller minimere Cyclomatic kompleksitet . Den Cyclomatic Kompleksiteten i et program er et mål på hvor mange "avgjørelser " det må gjøre . Jo færre beslutninger , for eksempel en hvis /da uttalelse, enklere programmet er , og derfor mindre utsatt for feil og mer forståelig det er. Instruksjoner
en
Tell antall hvis /da uttalelser i programmet. Telle hver elseif /deretter resultatet som en separat , og deretter telle opp antall .
2
Finn noen velger ( også kjent som bryter) uttalelser, og telle antall tilfeller i dem . Finn summen av de sakene i alle SELECT-setninger kombinert. Teller ikke standard eller " annet " case .
3
Tell alle sløyfene i programmet. Ignorer looper som er ubetinget ( dvs. løkker som er uendelig ) .
4
Telle alle prøve /fangst uttalelser .
5
Legg tallene fra de foregående fire trinnene sammen , og deretter legge en . Dette er den cyclomatic kompleksiteten i programmet.