"streaming " innebærer å levere en kontinuerlig serie av lyder i sanntid. Dette er annerledes enn å overføre en lydfil , som mottakeren åpner deretter for å høre opptaket . Audio streaming protokoller må levere lyden slik at den høres umiddelbart på mottakerenheten. Interaksjon
Ett program for audio streaming er Voice over Internet Protocol ( VoIP) . Overføring av data må være rask nok til å muliggjøre en interaktiv samtale . Den første protokollen som støtter VoIP var H.323-protokollen . Mer nylig har Real -Time Streaming Protocol og Real-Time Transport Protocol blitt mer populært for VoIP-applikasjoner , og er også mye brukt for streaming av musikk .
Codec
< p> En sentral bekymring for audio streaming protokoller er konvertering av lyd til digitale data . Disse protokollene kalles kodeker. Inkludering av kompresjon er viktig , fordi lyd stream protokoller må levere lyd i sanntid.
Metode
Audio stream protokoller må ta hensyn til varierende overføring hastigheter . Mens den første delen av lyd spilles , er protokollen sender neste segment . Tapte pakker eller langsomme tilkoblinger kan skade lytterens erfaring, så det programmet buffere ankommer data . Dette fører til en liten forsinkelse før de streamet lyd starter. Dersom følgende data kommer sent , er det en del av kom data som har fortsatt å bli spilt. Dette kjøper tid for streaming system .