Når programmerere lage dataprogrammer bruker språk som Java de må bestemme hvordan de skal håndtere data elementer . Avhengig av art av en prosjektutviklere må kanskje lage et program der data kan være modellert , lagres, søkte og oppdatert. Programmeringsspråk tilbyr en rekke verktøy for å administrere data inkludert abstrakte datatyper . I Java abstrakte datatyper lar programmerere å velge datastrukturer for å dekke behovene til sine prosjekter . Klasser
objektorientert applikasjoner ofte innebære klasser og objekter . Programmerere kan bruke objekter som gis innenfor språk og kan eventuelt lage egne klasser . Hvert objekt i et program har et sett med egenskaper og metoder som er definert i en klasse erklæring . Programmerere skrive disse klasse erklæringer som passer til data og funksjonalitet i programmet som helhet. ADT klasser modell data elementer og samlinger på ulike måter .
Data Processing
Velge en ADT , eller designe en , kan være en viktig oppgave i forhold til programmets ytelse og effektivitet . For eksempel noen datastrukturer er raskere å søke mens andre er enklere å endre . Programmerere derfor må vurdere arten av dataene i et program , samt de oppgavene som skal utføres på det når du gjør disse beslutningene . Ofte et program skal bruke en samling klasse å modellere en struktur der flere dataelementer lagres sammen gjennom hvilken kode må iterere å finne bestemte dataelementer .
Samlinger
Collection klasser modell datastrukturer på ulike måter for å imøtekomme ulike sammenhenger. I Java Samlinger rammeverket gir en rekke datastrukturer designet for å passe ulike typer programoppgaver . Felles samling klasser i Java inkluderer lister , som lagrer data elementer i en lineær struktur , med metoder for å legge til og fjerne elementer samt se etter bestemte elementer . Kart samlinger lagre data elementer som par av nøkler og verdier med ekstern kode ved hjelp av nøkkelen for å få tilgang til en bestemt verdi .
Grensesnitt
Mange programmeringsspråk samlinger er definert ved hjelp av grensesnitt . I Java et grensesnitt definerer metoder som et sett av klasser må følge . Hvis en klasse erklæring i et program implementerer et bestemt grensesnitt det må omfatte alle metoder som er angitt i det grensesnittet. Samt implementering av eksisterende Java ADT grensesnitt og bruk av klasser i språket , kan utviklere velge å implementere sine egne ADT klasser. Dette lar programmerere å lagre data på måter som perfekt passer prosjektene de jobber med.